Nieuws 

Samenwerken en kennis delen: het beste van twee werelden! 

Het blijft toch fascinerend dat verschillende partijen in een value chain wel functioneel samenwerken maar zelden kennis delen.  Dat kan in veel gevallen nuttig zijn, maar levert toch vaak voorbeelden van gemiste kansen in een wereld waar informatieoverdracht en kennis delen zo gemakkelijk is geworden.

Binnen de educatieve uitgeverij zie je dat ook terug. Educatieve uitgevers ontwikkelen met docenten, didactici en onderwijskundigen methoden die door docenten worden gebruikt in hun lessen. Dat zijn in bijna alle gevallen boeken met elektronische leeromgevingen. De combinatie geeft aan de methodes ook een zekere flexibiliteit waardoor scholen op een moderne en actuele wijze kunnen lesgeven. Centraal daarbij staat nog steeds het boek dat vaak een wordingsgeschiedenis van jaren kent en waar de uitgever door middel van herdrukken de laatste inzichten en feedback in verwerkt.

De samenwerking tussen uitgeverij en docenten en scholen zit met name in afstemming van leerstof, eindtermen en uren waardoor de uitgever in staat is een serie te ontwikkelen afgestemd op de behoeftes van het onderwijsveld. Door de inzet van klankbordgroepen en regelmatige bezoeken van consulenten, blijven uitgevers goed op de hoogte van de waardering en gebruik van hun boeken en systemen (wat zich uiteindelijk vertaald in het aantal bestellingen).

De docenten krijgen daarvoor redelijk uitgebalanceerde methodes terug waar ze ook enige invloed op kunnen uitoefenen (wel redelijk beperkt). 

Eigenlijk een goed functionerend systeem zou je zeggen.

 

Kan dat niet beter?

Kan de value chain niet zo worden ingericht dat scholen, docenten, leerlingen, ouders en ontwikkelaars in een continue stroom van verbeteringen met elkaar samenwerken, zodat docenten optimaal hun kennis kunnen inzetten door gebruik te maken van het beste lesmateriaal? Zou het niet prachtig zijn als lesmateriaal dagelijks in ontwikkeling is waardoor docenten en leerlingen altijd beschikken over actueel, inspirerend en uitdagend lesmateriaal? 

Ja, dat kan en gebeurt zo nu en dan ook. Door de ontwikkelingen binnen de technologie is het in principe mogelijk dat de gebruikers van leerstof (docenten en leerlingen) en de stakeholders (scholen en ouders) op elk gewenst moment leerstof kunnen aanpassen en/of ontwikkelen. Digitale leersystemen gecombineerd met printing on demand mogelijkheden bieden nieuwe platforms waarop dat kan. Dat betekent dat er teksten, lesbrieven, taken, opdrachten en (werk-)boekjes op aanvraag worden geproduceerd en ingezet binnen de lessen. 

Op deze wijze samenwerken kan alleen succesvol zijn als de betrokken partijen bereid zijn hun kennis en expertise te delen. De docent brengt zijn/haar kennis in over de beste wijze van lesgeven en begeleiden van leerlingen, de school kan dan zowel kosten als rooster beter bewaken en de ontwikkelaars van didactisch materiaal (teksten, opdrachten, toetsen) kunnen steeds beter materiaal ter beschikking stellen.

Dat betekent wel dat kennis delen een gezamenlijk keuze en traject wordt waarbij overleg, discussie en productie centraal behoort te staan. Scholen, docenten, ontwikkelaars (en vaak ook leerlingen) staan dan voortdurend met elkaar in contact als leden van een projectgroep dat – in principe – continu samenwerkt aan het verbeteren en beschikbaar stellen van actueel en educatieve content. 

Uiteindelijk profiteren daar de leerlingen van die beter en accurater worden begeleid en ondersteund door hun docenten en daardoor het optimale uit zichzelf kunnen halen.

Natuurlijk zijn er randvoorwaarden waarbij de belangrijkste is om de bereidheid te hebben tijd, geld en kennis te investeren in de projectgroep. 

 

 

Ric Hofmans is uitgever bij Impuls Educatief, een jonge uitgeverij die samen met docenten en scholen lesmateriaal ontwikkelt. 

Ric Hofmans is tevens auteur van “Groter worden zonder groeien.Concurreren door samenwerken en kennis delen”.(https://www.heelnederlandleest.nl/groot-worden-zonder-groeien-ric-hofmans.html)

Neem vrijblijvend contact op

Onze onderwijs specialist Robin de Vries

vertelt je graag meer. Bel 06 177 73 719 of

laat je gegevens achter en we nemen contact op.

We staan graag voor je klaar!

Nobelstraat 16

3846 CG  Harderwijk

0341 - 746 011

info@impulseducatief.nl

Samen een stap verder

 

De laatste tips en informatie ontvangen?

Meld mij aan voor de nieuwsbrief. Lees onze Blog.

© 2019 Impuls Educatief.        Privacy Statement